Acharya Indu Prakash
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परम्परा बनारस की



फागुन शुक्ल एकादशी यानी इस दिन बाबा भोलेनाथ अपनी पत्नी पार्वती  को ससुराल से विदा कराने के लिए गौना बारात लेकर जाते हैं। बाबा की बारात अबीर गुलाल और ढोल नगाड़ों की गूंज के साथ निकलती है। इसलिए इसे रंग भरी एकादशी कहा जाता है। इस दिन बाबा के भक्त उनके गाल पर पहला गुलाल मलने के साथ ही उनसे होली के हुड़दंग की इजाजत भी ले लेते हैं।बनारस में विश्वनाथ गली में ऐसा ही नजारा दिखाता हैं जहां अबीर गुलाल से जमीन लाल गलीचा सी नजर आती है। फिजाओं में शंखनाद और डमरुओं की गड़गड़ाहट के साथ रंग से सराबोर हजारों भक्तों की भव्यता के बीच चांदी की पालकी में बाबा की बारात निकती है।वेद मन्त्रों की सस्वर ध्वनि के बीच वर-वधू का पंचामृत स्नान और साज श्रृंगार होता हैं। रेशमी साड़ी में सजी गौरा और सिर पर सेहरा बांध कर भोलेनाथ की बरात निकलती है।जब बाबा के साथ पालकी पर पार्वती विदा होती हैं तो हर तरफ हर हर महादेव के नारे गूंजने लगते हैं । लोगों में पालकी उठाने की होड़ लग जाती हैं। भक्तों की अपनी होली अबीर गुलाल और डमरुओं की थाप के साथ शाम तक चलती रहती हैं। रंगभरी एकादशी के दिन गौना बारात में उनके भक्तगण रहते हैं लेकिन उनके दूसरे गण यानी भूत प्रेत औघड़ वहां नहीं जा पाते। लिहाजा दूसरे दिन भोलेनाथ बनारस के मणिकर्णिका घाट जाते हैं स्नान कर चिता भष्म मलने। इसमें देश ही नहीं बल्कि विदेशों से आए तमाम पर्यटक भी इस नजारे को देख कर अभिभूत हो जाते हैं क्योंकि एक तरफ जहां चिताएं जल रही होती हैं और गम के सागर में डूबे उनके परिजन तो वहीं दूसरी तरफ चिता भष्म की होली की मस्ती। परम्पराओं और जीवन जीने की यही विविधिता शायद बनारस को पूरी दुनिया से अलग करती है। मान्यता भी है कि ‘काश्याम मरणाम् मुक्तिः’ यानी काशी में मरने पर मुक्ति मिल जाती है। ये मुक्ति स्वयं भगवान शंकर यहां अपने तारक मन्त्र से देते हैं। तो ऐसे मुक्ति के देवता की इस श्मशान की होली में सभी शामिल होते हैं।नारद पुराण के अनुसार होलिका दहन के अगले दिन (रंग वाली होली के दिन) प्रातः काल उठकर आवश्यक नित्यक्रिया से निवृत्त होकर पितरों और देवताओं के लिए तर्पण-पूजन करना चाहिए। साथ ही सभी दोषों की शांति के लिए होलिका की विभूति की वंदना कर उसे अपने शरीर में लगाना चाहिए। घर के आंगन को गोबर से लीपकर उसमें एक चैकोर मण्डल बनाना चाहिए और उसे रंगीन अक्षतों से अलंकृत कर उसमें पूजा-अर्चना करनी चाहिए। ऐसा करने से आयु की वृ्द्धि, आरोग्य की प्राप्ति तथा समस्त इच्छाओं की पूर्ति होगी।

This day is celebrated because Lord 'Shiva' went to bring Goddess 'Parvati' from her father's home. The day is celebrated on 'Falgun shukla Aikadashi'. The Lord Shiva left his place with a huge throng of baratees and reached the destination with lots of pomp and show. For this reason, this Aikadashi is also known as 'Colourful Aikadashi'. It is believed that baba's followers seek permission from Lord Shiva and then only begin their festival with ecstasy. For the same reason, the lanes of 'Vishwanath' in Banaras have become so famous. The air is filled with the sound of damroos and shankh is played everywhere. The devotees of Lord Shiva are drenched with vibrant colours and sing and dance in the procession. The palki is embellished with silver.

In the midst of Vedic chanting, the bride and the groom are showered with pancha- amrit. The procession moves forward with the Goddess Gaura dressed in a silk saree and Lord Shiva with a splendid sehra on his head. Devotees start chanting the mantra of 'Om Namah Shivay' or 'Har Har Mahadev' all over. People compete against each other to lift the palki on their shoulders. The conglomeration keeps continues with the roaring sound of 'damroos' and joyful dispersal of colours till the evening.

It is believed that on this colourful Aikadashi, only devotes of Lord Shiva are able to participate in the procession while other creatures like phantoms, ghosts and avagarhs  are not. To satisfy these creatures, Lord Shiva pays a visit at  Manikarnika Ghaat in Banaras on the next day. After taking bath in the river, he applies bhasm of the departed souls on his body that were burnt on the riversides.

People from across the globe come and visit this place to watch this scenario and are overwhelmed because on one hand people immersed in sorrow are igniting the chitas of their beloved ones, while on the other hand, this huge celebration is taking place where the devotees colour themselves with chita bhasm and feel the closeness with Lord Shiva.

The way of life here which is full of traditions makes Banaras distinctive from the entire world.

'Kashyam marraam muktih' is an old and famous saying. It is believed that if any individual's soul departs at this place, it gets free from all the worldly affairs and attains Moksha.

It is considered that such souls are liberated by Lord Shiva with his  Taarak mantra. Lord Shiva speaks this sacred mantra and blesses the souls with freedom. Everyone joins to celebrate Holi in the cremation ground of this Lord of liberation. This kind of traditional 'Holi' is only celebrated at the funeral place of Banaras and nowhere else across the globe. It is believed that the souls are consecrated by lord Shiva and this makes it unique. According to Naarad Puran, on the next day of Holika Dahan, (on the day of Holi) one should get free from his daily chores early in the morning and then perform Tarpan Pooja for the Gods and ancestors. The Holika vibhooti should be revered first and then it should be applied on the body for getting free from all kinds of sins, offences, felonies and transgressions. The devotees should apply cow dung on the floor of their patio or backyard and make a square figure with it and perform pooja with full faith, it is considered as highly auspicious. The square should be decorated with colourful rice. It is considered that the devotees will be blessed with high spirits, long life and their all wishes will be fulfilled, if they follow the procedure religiously.



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